piątek, 14 marca 2014

[RECENZJA] Fallout 3



Fallout 3 to fabularna gra akcji, trzecia z serii po wydanej w 1997 roku grze Fallout oraz wydanej w 1998 roku grze Fallout 2. Pierwotnie gra miała zostać wydana przez firmę Black Isle będącą oddziałem Interplay (posiadała wtedy nazwę Van Buren). Po jej zamknięciu w roku 2003 licencja została sprzedana firmie Bethesda Softworks, która to otrzymała także prawa do 4 i 5 części tej gry. Gra została wydana 28 października 2008.


Świat


Akcja gry toczy się w postapokaliptycznym, retrofuturystycznym Waszyngtonie i jego okolicach w roku 2277, 200 lat po wojnie o zasoby między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, zakończonej wojną atomową w 2077 roku. Postać kierowana przez gracza mieszka razem ze swym owdowiałym ojcem Jamesem w Krypcie 101 (ang. Vault 101), schronie przeciwatomowym znajdującym się niedaleko ruin Waszyngtonu. Pewnego dnia gracz dowiaduje się, że jego ojciec z niewiadomych przyczyn opuścił Kryptę. Nadzorca krypty zmusza gracza do ucieczki i samotnej włóczęgi po Stołecznych Pustkowiach (ang. Capital Wastelands), jak teraz zwane są okolice Waszyngtonu. W czasie swej podróży gracz napotka ludzi należących do wszelakich frakcji – Bractwo Stali (ang. Brotherhood of Steel) i Enklawę (znane ze wcześniejszych gier), a także zwykłych mieszkańców, bandytów i wielu wielu innych. Na drodze gracza staną też różnego rodzaju potwory i roboty.


Fabuła


Opowieść zaczyna się w momencie opuszczenia Krypty przez Samotnego Wędrowca (ang. Lone Wanderer), jak nazwali postać mieszkańcy Pustkowi, w poszukiwaniu swojego ojca. Poszukiwania zawiodą go do miasteczka Megatona (nazwanego tak od niezdetonowanej, lecz wciąż aktywnej bomby atomowej, wokół której zostało zbudowane), a później do siedziby radia Galaxy News. Tam dowiaduje się, że James udał się do miasta Rivet City zbudowanego we wraku lotniskowca. Gracz spotyka tam dawną współpracowniczkę ojca, doktor Li. Od niej dowiaduje się o Projekcie Oczyszczenie (ang. Project Purity) – ogromnej instalacji, której zadaniem ma być oczyszczenie wody w ujściu rzeki Potomak. Dzięki temu możliwym ma się stać dostarczenie czystej wody mieszkańcom Pustkowi.

Po zbadaniu laboratorium Projektu, zbudowanego w Jefferson Memorial, gracz udaje się do Krypty 112 i uwalnia swojego ojca z wirtualnej rzeczywistości, w której był uwięziony przez zdeprawowanego Nadzorcę krypty, Stanislausa Brauna. Następnie Wędrowiec wraz z Ojcem wracają do Rivet City, gdzie razem z doktor Li omawiają możliwość wykorzystania urządzenia G.E.C.K. (Generator Ekosystemu Cudownej Krainy – ang. Garden of Eden Creation Kit) do uruchomienia Projektu Oczyszczenie. Jednak gdy gracz pomaga Jamesowi uruchomić część urządzeń, zjawiają się żołnierze Enklawy, by przejąć instalację i wykorzystać ją do własnych celów. Aby temu zapobiec ojciec Wędrowca poświęca się, zabijając przy tym kilku żołnierzy Enklawy. Gracz razem z kilkoma naukowcami i dr Li ucieka do cytadeli Bractwa Stali, znajdującej się w ruinach Pentagonu. Tam gracz otrzymuje zadanie odnalezienia G.E.C.K. Z danych Bractwa wynika, ze G.E.C.K. może znajdować się w Krypcie 87, która, jak okazuje się później, zbudowana została w celu tworzenia supermutantów. Po odzyskaniu G.E.C.K. gracz ponownie zostaje napadnięty przez Enklawę i wzięty do niewoli.

Po obudzeniu się w celi, gracz zostaje przesłuchany przez Pułkownika Augustusa Autumna, a następnie wezwany do gabinetu Prezydenta Edena. Jednak wbrew woli Prezydenta Autumn nakazuje zaatakować gracza, który musi wywalczyć sobie drogę do biura Edena. Eden okazuje się być superkomputerem, któremu oddano dowództwo nad siłami Enklawy na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Prezydent przekazuje graczowi fiolkę wypełnioną zmodyfikowanym wirusem FEV mającym na celu uśmiercenie wszelkich zmutowanych form życia, które się z nim zetkną. Po ucieczce z bazy Enklawy gracz wraca do Cytadeli. Tam otrzymuje ostatnie zadanie – odbicie Projektu Oczyszczenie z rąk Enklawy. W czasie walk dochodzi do uszkodzenia części urządzeń i doktor Li informuje gracza, że musi być natychmiast uruchomiony, gdyż w przeciwnym razie dojdzie do jego eksplozji. Niestety, jedynym sposobem jest poświęcenie się osoby, która miałaby tego dokonać. Gracz ma możliwość wyboru, czy poświęcić siebie, czy córkę dowódcy Bractwa – Sarę Lyons. Po zainstalowaniu dodatku Broken Steel gracz może poprosić o to NPC-a – supermutanta Fawkesa, ghula Charona lub robota Sierżanta RL-3, jeśli posiada któregoś z nich w drużynie. Wszyscy oni są odporni na promieniowanie, dlatego nie dochodzi do ich śmierci.

Zakończenie zależne jest od wielu czynników. Składa się z serii slajdów ukazujących gracza w różnych sytuacjach, po czym następują napisy końcowe.

Po zainstalowaniu dodatku Broken Steel akcja toczy się dalej. Gracz otrzymuje trzy zadania mające na celu wyeliminowanie reszty sił Enklawy ze Stołecznych Pustkowi. Jednak po wykonaniu ich gra nie kończy się i gracz otrzymuje możliwość swobodnego podróżowania po pustkowiach i ewentualnego dokończenia, lub odnalezienia pobocznych zadań.


Rozgrywka

S.P.E.C.I.A.L.
SPECIAL to skrót nawiązujący dod angielskiego słowa znaczącego coś lub kogoś wyjątkowego, będącego jednocześnie określeniem siedmiu najważniejszych statystyk w grze: Strength – Siła, Perception – Percepcja, Endurance – Wytrzymałość, Charisma – Charyzma, Intelligence – Inteligencja, Agility – Zręczność, Luck – Szczęście.

Karma
W zależności od działań i zachowania gracza, Wędrowiec zdobywa dobrą lub złą karmę. Od karmy zależy zakończenie gry, ale także nastawienie NPC-ów do gracza, lub dostępność opcji dialogowych. Niektórzy pomocnicy dostępni są tylko, jeśli gracz ma dobrą lub zła karmę.

Inne
W Fallout 3 gracz może osiągnąć maksymalnie 20 poziom doświadczenia (lub 30 po zainstalowaniu dodatku Broken Steel). Przy przejściu na kolejny poziom doświadczenia gracz dostaje do rozdysponowania punkty umiejętności (im wyższa inteligencja tym więcej), dostaje również do wyboru jeden tzw. Profit. Jest to specjalna właściwość, która w pewien sposób wpływa na niektóre umiejętności lub odporności gracza. Oprócz tego do statystyk zaliczamy typowe dla gier RPG punkty życia i punkty akcji (ich ilość zależna jest odpowiednio od wytrzymałości i zręczności). Dodatkowo gracz może zdobyć odporności na niektóre zjawiska takie jak ogień lub radiacja.

Broń i Zbroje
Jednym z mechanizmów dotyczących broni i zbroi jest ich zużywanie się. Ciągłe używanie danego egzemplarza broni lub otrzymywanie obrażeń od przeciwników powoduje powolne niszczenie się przedmiotów. Bronie stają się mniej celne, zadają mniejsze obrażenia i zacinają się w czasie przeładowania, a zbroje coraz słabiej chronią przed obrażeniami. Na szczęście każdy zużywający się przedmiot można naprawić. Można tego dokonać na dwa sposoby. Pierwszy polega na odnalezieniu sprzedawcy, który potrafi naprawiać broń i zbroje. Za odpowiednią opłatą handlarz jest w stanie przywrócić część punktów wytrzymałości danego przedmiotu. Jednak nie ma sprzedawcy, który potrafiłby naprawić broń w stu procentach. Drugi wymaga drugiego egzemplarza danego przedmiotu (lub podobnego – np. zbroję ochroniarzy z miasta Rivet City można naprawić używając jakiejkolwiek innej zbroi bojowej). To, do jakiego stopnia uda się graczowi naprawić dany przedmiot zależy od jego umiejętności naprawy. Gracz nie ma możliwości naprawienia przedmiotu, jeśli ten ma więcej punktów wytrzymałości niż gracz punktów umiejętności naprawy.

Drugim mechanizmem dotyczącym broni jest możliwość skonstruowania własnej broni, korzystając z najróżniejszych przedmiotów znalezionych na Pustkowiach. Przedmioty można tworzyć jedynie w warsztatach i tylko jeśli gracz posiada odpowiedni schemat. Każdy schemat występuje w trzech egzemplarzach. Kolejne pojawiają się w dzienniku po odnalezieniu ich kopii. Każda kolejna wersja poprawia początkową jakość tworzonych przedmiotów, a w przypadku min oraz granatów – ich ilość powstałych z użyciem danej ilości komponentów. Początkowa jakość stworzonego przedmiotu zależy również od poziomu umiejętności naprawy. Schematy można odnaleźć w różnych lokacjach, kupić lub otrzymać w nagrodzie za wykonanie zadania.

V.A.T.S.
V.A.T.S. to skrót od Vault-Tec Assisted Targeting System (System Wspomagania Celowania firmy Vault-Tec). Pełni on ważną rolę w czasie walki. Gdy użyje się VATS, walka zostaje zatrzymana, a gracz ma możliwość wyboru celu. Po zatwierdzeniu wyboru, akcja zostaje wznowiona i gracz może obserwować polę walki pod rożnymi kątami i z różnych perspektyw w zwolnionym tempie (można zauważyć podobieństwo do Bullet-time znanego z Matrixa).

Powstał w ten sposób system walki, który Bethesda określa jako hybrydę walki w czasie rzeczywistym i turowej. Różne działania kosztują punkty akcji (których ilość zależna jest od zręczności), co ogranicza liczbę czynności które można wykonać w jednej turze. Gracz może w tym trybie wybrać miejsce na ciele przeciwnika, w które chcą trafić. Strzelanie w głowę powoduje znacznie większe obrażenia, jednak gracz może zechcieć spowolnić przeciwnika celując w nogi, lub rozbroić go celując w broń.

Ilość punktów akcji (AP), jaką gracz ma do dyspozycji może zostać zwiększona na kilka sposobów. Pierwszym jest wybranie odpowiednio wysokiej zręczności (Agility) przy tworzeniu postaci. Drugim jest zwiększenie zręczności z użyciem odpowiedniego Profitu. Trzecim - wybranie Profitu bezpośrednio wpływającego na ilość AP. Wreszcie gracz ma możliwość użycia medykamentów takich jak Jet.

Pomocnicy
Gracz może dowodzić drużyną składającą się z maksymalnie trzech członków: siebie, psa lub robota, oraz jednej z kilku postaci które można spotkać w czasie gry. Pies Dogmeat może zginąć, jeśli wystawi się go na zbyt duże niebezpieczeństwo i nie można go zastąpić (W dodatku Broken Steel wprowadzono Profit Puppies, dzięki któremu psiak może się odrodzić po śmierci – można go wtedy odnaleźć przy wejściu do Krypty 101). Gracz ma możliwość wymiany drugiego członka drużyny w każdym momencie gry.


Ścieżka dźwiękowa

Ścieżka dźwiękowa w Fallout 3 nawiązuje do konwencji z poprzednich części gry, więc również i tu można usłyszeć sentymentalne utwory z lat 40. XX wieku. Motyw przewodni, a także kilka innych utworów nagrane zostało przez zespół The Ink Spots; Utwór, który usłyszeć możemy w menu gry skomponował Inon Zur.



(źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Fallout_3)


Gameplay:




0 komentarze:

Prześlij komentarz