Rycerze Pustkowi to planszowa gra przygodowa osadzona w dystopijnej rzeczywistości niekończących się pustyń i zniszczonych miast postapokaliptycznej Australii. W trakcie rozgrywki gracze wcielają się w wybranych przez siebie rycerzy, którzy reprezentują śmiałków zmagających się w zniszczonym świecie z niebezpieczeństwami w celu realizacji konkretnych celów.
------------------------------------------------
Twórcy udostępnili do naszej dyspozycji trzynastu rycerzy, wśród których możemy znaleźć mnóstwo charakterystycznych postaci bezpośrednio nawiązujących do znanych i lubianych archetypów. Mamy więc tutaj dostępnych Mela Gearsona jako Wojownika Szos, Russela Crowna jako Gladiatora czy Nicole Killman jako Łowczyni.Tego typu intrygujące nawiązania, powtarzające się także w wielu innych elementach dodają do gry dodatkowe elementy humorystyczne stanowiąc fantastyczne urozmaicenie.
Karty postaci zostały wykonane z najwyższą starannością i wręcz emanują postapokaliptycznym klimatem. |
Pierwszą rzucająca się w oczy zaletą są karty postaci oraz dodatkowe arkusze z obracanymi wskaźnikami radiacji i paliwa. Na przedniej części kart znajdziemy ekran ekwipunku wykonany w charakterystycznym wizualnym stylu nawiązującym swoją stylistyką do Fallouta, na odwrocie zaś pełnowymiarowe grafiki postaci genialnie podbudowujące klimat rozgrywki. Taka samą funkcje spełniają zresztą także obracane znaczniki – podczas ich przesuwania faktycznie czujemy się jakby nasz licznik Geigera rejestrował otaczające promieniowanie, a bak pustoszał wraz z pokonywanymi kilometrami. Samo pudełko gry także robi pokaźne wrażenie, a jego zawartość tylko zwiększa początkowy entuzjazm. Oprócz wspominanych już kart i ekranów z obracanymi znacznikami w pudełku znajdziemy także całe mnóstwo znaczników, żetonów i co najważniejsze świetnie wykonanych heksów.
Już sama zawartość pudełka z rycerzami pustkowi robi pozytywne wrażenie. Potem jest już jednak tylko lepiej! |
W Rycerzach Pustkowi heksy są podzielone na trzy główne rodzaje - zwykłe, specjalne oraz heksy miast. Miasta są głównie miejscami, w których możemy odnowić nasze zapasy oraz handlować, heksy specjalne są jednak całkowicie unikalnymi lokacjami, ze specjalnymi akcjami eksploracji, które w wyjątkowy sposób wpływają na mechanikę gry. Plansza tworzona za ich pomocą jest jednocześnie czytelna, dobrze rozplanowana, ale i nieprzewidywalna - element losowania zawsze będzie różnicował bowiem lokalizacje konkretnych segmentów.
W grze występują trzy rodzaje heksów. Utworzona z nich mapa jest jednocześnie czytelna jak i przyjemna dla oka. |
Na dzień dzisiejszy do dyspozycji graczy oddano pięć fabularyzowanych misji, które stanowią osobne scenariusze wprowadzające do rozgrywki unikalne, specjalne zasady. Wszystkie zgrupowane zostały w drukowanej księdze misji i już wkrótce mają zostać wsparte przez kolejne scenariusze dostępne w formie elektronicznej. Wśród pięciu dostępnych wariantów znajdziemy więc:
1. Scenariusz
"Zbawca Pustkowia", w którym gracze za zadanie będą mieli dotarcie i
przedarcie się w głąb placówki Cerbero, a następnie rozbrojenie
znajdującej się w jej czeluściach tykającej bomby atomowej.
2.
Scenariusz "Może być tylko jeden",w którym gracze będą rywalizować ze
sobą o objęcie władzy w Nowym Sydney po śmierci prezydenta Odrodzonej
Australii.
3. Scenariusz "Dama w potrzebie", w którym gracze będą mieli za zadanie doprowadzić "Rudą Mary" do Zgorzel.
4.
Scenariusz "Mściciele", w którym gracze będą starali się wyeliminować
Lorda Humusa - krwawego i fanatycznego przywódce zagrażającego
pustkowiom.
5.
Scenariusz "Kult Wielorakiego", w którym gracze będą walczyć ze złymi
kultystami próbującymi zatruć umysły mieszkańców pustkowi swoja mroczną
wiarą.
Książka misji zawiera pięć podstawowych scenariuszy. Kolejne będą udostępniane w formie elektronicznej i przyszłych dodatkach. |
Oprócz głównych "globalnych" zadań na których opiera się rozgrywka w grze występują także losowe misje, których wykonanie wiąże się najczęściej z walką i odwiedzaniem lokacji. Nagrodą za ich wykonanie są często unikalne elementy ekwipunku czy punkty reputacji. Talie zadań podzielono na dwie części - pierwsza z nich to zadania dostępne dla wszystkich rycerzy, w przypadku których nagrodę otrzymuję ten, który pierwszy zrealizował opisane w nim wymagania, druga zaś to zlecenia "prywatne", które zostają indywidualnie przypisane do konkretnej postaci. Takie "mikro" zadania świetnie spisują się w trakcie rozgrywki i sprawiają, że każda z rozgrywek różni się znacząco od poprzednich. Dodatkowym plusem jak także fabularyzowany wstępniak, który świetnie pokazuję genezę konkretnej misji i jej zleceniodawce.
Każde ze zleceń posiada krótki fabularyzowany wstępniak świetnie podbudowujący wrażenie rzeczywistego przeżywania przygody. |
Przejdźmy zatem do przebiegu rozgrywki i omówienia akcji dostępnych dla graczy. Rozgrywka w Rycerzach Pustkowi odbywa się w dwóch głównych fazach - fazie przygotowań i fazie pustkowi.
Faza przygotowań polega na rozpatrzeniu rozmaitych efektów dotyczących planszy i graczy, jak również służy do przygotowania rozgrywki do nowej rundy. Faza pustkowi stanowi natomiast swoisty rdzeń gry i to właśnie w jej trakcie gracze będą planowali swoje ruchy, podróżowali, eksplorowali heksy oraz walczyli.
Mechanika ruchu wymaga od graczy zastanowienia się nad ilością wydanego paliwa, trudnością trasy i występującymi zagrożeniami. W Rycerzach Pustkowi nie da się po prostu przejść od punktu A do punktu B - zawsze będziemy musieli się liczyć z niebezpieczeństwami, radiacją i skażeniem.
Po mapie możemy się poruszać w jednym z kilku pojazdów, różniących się między sobą statystykami i możliwościami załadunkowymi. |
Do ukazania zagrożeń czyhających na naszych bohaterów posłuży talia pustkowi, w której znajdziemy nie tylko krwiożerczych bandytów, mutanty czy roboty Cerbero ale także zjawiska naturalne takie jak burze, czy tornada.
W trakcie wędrówki nasi bohaterowie będą musieli stawiać czoła rozmaitym zagrożeniom. |
Mechanikę gry należy pochwalić przede wszystkim za aktywizacje wszystkich graczy i wprowadzenie genialnej postaci Padliniarza - swoistego "złego ducha pustkowi", który kieruję zagrożeniami i przeprowadza walkę z poszczególnymi bohaterami. Takie rozwiązanie wielokrotnie zwiększa interakcje między graczami i sprawia, że nie walczymy już tutaj tylko z samą grą, ale także żywym przeciwnikiem wcielającym się w rolę zagrożeń.
Aby skutecznie walczyć z niebezpieczeństwami nasi rycerze będą potrzebowali najróżniejszego wyposażania, a przede wszystkim dobrej broni. Karty przedmiotów tworzą w Rycerzach Pustkowi potężna ponad stu-kartową talie, w której sprzęt jest podzielony na cztery klasy ze względu na jego wartość. Zielone przedmioty są najpopularniejsze i nie stanowią zbyt wartościowej zdobyczy, żółte składają się się na swoistą klasę średnią i są już znacznie trudniejsze do znalezienia, czerwone zaś to przedmioty rzadkie - bardzo użyteczne i niezwykle cenne. Oprócz tego istnieje także unikalna klasa mistrzowskich przedmiotów niebieskich, które są prawdziwymi skarbami, a ich pozyskanie jest ogromnym wyzwaniem.
Ogromna ilość przedmiotów ucieszy każdego fana gier RPG. |
Czas przejść do jednego z najważniejszych elementów rozgrywki czyli walki. Starcia możemy toczyć na bliskim, średnim lub dalekim zasięgu, a każdy z nich ma swoje unikalne zasady dotyczące inicjatywy i sprawia, że różne rodzaje broni sprawdzają się na konkretnym dystansie w całkowicie odmienny sposób.
Najważniejszy wpływ na przebieg walki mają karty zasięgu i walki... |
Na wynik walki oprócz zasięgu, statystyk postaci, niesionych przedmiotów oraz zwykłych rzutów kośćmi wpływ ma także odpowiedni dobór kart walki, które warunkują postępowanie naszej postaci w trakcie każdego z trzech etapów starcia. Do wyboru oprócz zwykłego ataku i obrony mamy także m.in. przygotowanie, serie czy zmianę zasięgu.
Głównym elementem wprowadzającym niepewność co do rezultatu potyczki są zaś karty farta - potężne w działaniu karty akcji, które wystawiamy przed, w trakcie lub po walce.
...choć dobrze użyta karta farta może całkowicie odwrócić losy starcia! |
Kolejnym fantastycznym elementem jeśli chodzi o walki jest realistyczny system przewagi, który sprawia iż większość walk może zostać rozstrzygnięta bez faktycznej eksterminacji przeciwnika, który po prostu wycofuję się pod naporem drugiej strony. Gdyby jednak w trakcie rozgrywki nasze punkty spadły do zera, to nasza postać uznawana jest za nieprzytomną, a inni gracze w trakcie swojego ruchu mogą nie tylko nas ocucić, ale także okraść!
Walka w Rycerzach Pustkowi kryję w sobie odpowiednią dozę dynamiki, ale także i odpowiedniego planowania. Mimo rozbudowanych możliwości taktycznych, starcia toczą się dość sprawnie. |
Rycerze Pustkowi to także gra posiadająca ogromny potencjał rozwojowy, który wręcz musi się ujawnić w postaci dodatkowych rozszerzeń! Na szczęście twórcy już nieoficjalnie zapowiedzieli pierwsze dodatki zamieszczając w instrukcji liczne odwołania do elementów, które zostaną dodane w rozszerzeniach, czy poprzez obecność trzech typów przedmiotów, które "sygnalizują" nam ich tematykę. Mowie tutaj o kartach sprzętu należących do kategorii wszczep, mutacja oraz tuning.
Jak potwierdzili już sami twórcy, to właśnie te trzy niepozorne przedmioty będą punktem odniesienia dla kolejnych rozszerzeń gry. |
Dodatek związany ze wszczepami, będzie się skupiał na korporacji Cerbero i oprócz modyfikacji ciała naszych rycerzy będzie zawierał najprawdopodobniej także dodatkowe elementy związane z szeroko pojętą robotyką. Kolejne rozszerzenie skupi się na mutacjach, które będą mogły dotknąć naszych bohaterów, wprowadzi także najprawdopodobniej do rozgrywki nowe postaci mutantów. Ostatnie z obecnie zasygnalizowanych rozszerzeń pozwoli zaś na modyfikacje samochodów i ponoć wprowadzi nawet zasady walki pojazdów!
Przyszłość gry plasuję się jak najbardziej pozytywnie!
------------------------------------------------
Podsumowanie
Rycerze Pustkowi to jedna z najlepszych gier przygodowych z jakimi miałem dotychczas do czynienia i absolutne arcydzieło jeżeli chodzi o dostosowanie do klimatów postapo. Unikalny klimat, charakterystyczne postaci oraz dynamiczna walka to największe zalety tej produkcji!
Tomek Depczyński
Prezentacja rozgrywki od twórców:
Wideorecenzja tytułu:
Plusy: + Profesjonalne wykonanie komponentów + Pokaźna liczba rycerzy dostępnych do wyboru + Duża ilość znaczników i żetonów + Klimatyczne karty postaci i ekrany zarządzania zasobami + System indywidualnych zleceń + Duża ilość kart sprzętu + Dynamiczne tworzenie planszy z pomocą klimatycznych heksów + Genialna koncepcja postaci Padliniarza + Faktyczne uczucie odbywania przygody + Dostęp do figurek reprezentujących postaci z gry + Dynamiczna i zaawansowana mechanicznie walka + Zapowiedzi kolejnych, interesujących rozszerzeń Minusy: - Aby rozgrywki się nie nudziły przydałaby się większa ilość kart pustkowi, jednak tę kwestię mogą łatwo rozwiązać przyszłe rozszerzenia - Jeden arkusz pomocy nie wystarcza dla wszystkich graczy |
Radioaktywny Ranking!
Jak oceniasz Rycerzy Pustkowi?
Podobał Ci się artykuł? Daj nam o tym znać! |
0 komentarze:
Prześlij komentarz