wtorek, 22 września 2015

[RECENZJA] Rycerze Pustkowi



Rycerze Pustkowi to planszowa gra przygodowa osadzona w dystopijnej rzeczywistości niekończących się pustyń i zniszczonych miast postapokaliptycznej Australii. W trakcie rozgrywki gracze wcielają się w wybranych przez siebie rycerzy, którzy reprezentują śmiałków zmagających się w zniszczonym świecie z niebezpieczeństwami w celu realizacji konkretnych celów.

------------------------------------------------

Twórcy udostępnili do naszej dyspozycji trzynastu rycerzy, wśród których możemy znaleźć mnóstwo charakterystycznych postaci bezpośrednio nawiązujących do znanych i lubianych archetypów. Mamy więc tutaj dostępnych Mela Gearsona jako Wojownika Szos, Russela Crowna jako Gladiatora czy Nicole Killman jako Łowczyni.Tego typu intrygujące nawiązania, powtarzające się także w wielu innych elementach dodają do gry dodatkowe elementy humorystyczne stanowiąc fantastyczne urozmaicenie.

Karty postaci zostały wykonane z najwyższą starannością i wręcz emanują postapokaliptycznym klimatem.

Pierwszą rzucająca się w oczy zaletą są karty postaci oraz dodatkowe arkusze z obracanymi wskaźnikami radiacji i paliwa. Na przedniej części kart znajdziemy ekran ekwipunku wykonany w charakterystycznym wizualnym stylu nawiązującym swoją stylistyką do Fallouta, na odwrocie zaś pełnowymiarowe grafiki postaci genialnie podbudowujące klimat rozgrywki. Taka samą funkcje spełniają zresztą także obracane znaczniki – podczas ich przesuwania faktycznie czujemy się jakby nasz licznik Geigera rejestrował otaczające promieniowanie, a bak pustoszał wraz z pokonywanymi kilometrami. Samo pudełko gry także robi pokaźne wrażenie, a jego zawartość tylko zwiększa początkowy entuzjazm. Oprócz wspominanych już kart i ekranów z obracanymi znacznikami w pudełku znajdziemy także całe mnóstwo znaczników, żetonów i co najważniejsze świetnie wykonanych heksów.


Już sama zawartość pudełka z rycerzami pustkowi robi pozytywne wrażenie. Potem jest już jednak tylko lepiej!

W Rycerzach Pustkowi heksy są podzielone na trzy główne rodzaje - zwykłe, specjalne oraz heksy miast. Miasta są głównie miejscami, w których możemy odnowić nasze zapasy oraz handlować, heksy specjalne są jednak całkowicie unikalnymi lokacjami, ze specjalnymi akcjami eksploracji, które w wyjątkowy sposób wpływają na mechanikę gry. Plansza tworzona za ich pomocą jest jednocześnie czytelna, dobrze rozplanowana, ale i nieprzewidywalna - element losowania zawsze będzie różnicował bowiem lokalizacje konkretnych segmentów.


W grze występują trzy rodzaje heksów. Utworzona z nich mapa jest jednocześnie czytelna jak i przyjemna dla oka.

Na dzień dzisiejszy do dyspozycji graczy oddano pięć fabularyzowanych misji, które stanowią osobne scenariusze wprowadzające do rozgrywki unikalne, specjalne zasady. Wszystkie zgrupowane zostały w drukowanej księdze misji i już wkrótce mają zostać wsparte przez kolejne scenariusze dostępne w formie elektronicznej. Wśród pięciu dostępnych wariantów znajdziemy więc:

1. Scenariusz "Zbawca Pustkowia", w którym gracze za zadanie będą mieli dotarcie i przedarcie się w głąb placówki Cerbero, a następnie rozbrojenie znajdującej się w jej czeluściach tykającej bomby atomowej.

2. Scenariusz "Może być tylko jeden",w którym gracze będą rywalizować ze sobą o objęcie władzy w Nowym Sydney po śmierci prezydenta Odrodzonej Australii.

3. Scenariusz "Dama w potrzebie", w którym gracze będą mieli za zadanie doprowadzić "Rudą Mary" do Zgorzel.

4. Scenariusz "Mściciele", w którym gracze będą starali się wyeliminować Lorda Humusa - krwawego i fanatycznego przywódce zagrażającego pustkowiom.

5. Scenariusz "Kult Wielorakiego", w którym gracze będą walczyć ze złymi kultystami próbującymi zatruć umysły mieszkańców pustkowi swoja mroczną wiarą.


Książka misji zawiera pięć podstawowych scenariuszy. Kolejne będą udostępniane w formie elektronicznej i przyszłych dodatkach.

Oprócz głównych "globalnych" zadań na których opiera się rozgrywka w grze występują także losowe misje, których wykonanie wiąże się najczęściej z walką i odwiedzaniem lokacji. Nagrodą za ich wykonanie są często unikalne elementy ekwipunku czy punkty reputacji. Talie zadań podzielono na dwie części - pierwsza z nich to zadania dostępne dla wszystkich rycerzy, w przypadku których nagrodę otrzymuję ten, który pierwszy zrealizował opisane w nim wymagania, druga zaś to zlecenia "prywatne", które zostają indywidualnie przypisane do konkretnej postaci. Takie "mikro" zadania świetnie spisują się w trakcie rozgrywki i sprawiają, że każda z rozgrywek różni się znacząco od poprzednich. Dodatkowym plusem jak także fabularyzowany wstępniak, który świetnie pokazuję genezę konkretnej misji i jej zleceniodawce.


Każde ze zleceń posiada krótki fabularyzowany wstępniak świetnie podbudowujący wrażenie rzeczywistego przeżywania przygody.


Przejdźmy zatem do przebiegu rozgrywki i omówienia akcji dostępnych dla graczy. Rozgrywka w Rycerzach Pustkowi odbywa się w dwóch głównych fazach - fazie przygotowań i fazie pustkowi.

Faza przygotowań polega na rozpatrzeniu rozmaitych efektów dotyczących planszy i graczy, jak również służy do przygotowania rozgrywki do nowej rundy. Faza pustkowi stanowi natomiast swoisty rdzeń gry i to właśnie w jej trakcie gracze będą planowali swoje ruchy, podróżowali, eksplorowali heksy oraz walczyli.

Mechanika ruchu wymaga od graczy zastanowienia się nad ilością wydanego paliwa, trudnością trasy i występującymi zagrożeniami. W Rycerzach Pustkowi nie da się po prostu przejść od punktu A do punktu B - zawsze będziemy musieli się liczyć z niebezpieczeństwami, radiacją i skażeniem.


Po mapie możemy się poruszać w jednym z kilku pojazdów, różniących się między sobą statystykami i możliwościami załadunkowymi.

Do ukazania zagrożeń czyhających na naszych bohaterów posłuży talia pustkowi, w której znajdziemy nie tylko krwiożerczych bandytów, mutanty czy roboty Cerbero ale także zjawiska naturalne takie jak burze, czy tornada.


W trakcie wędrówki nasi bohaterowie będą musieli stawiać czoła rozmaitym zagrożeniom.
Czas opowiedzieć o rozgrywce z nieco bardziej subiektywnej perspektywy, czyli zdradzić faktyczne odczucia związane z przebiegiem rozgrywki. Największą zaletą Rycerzy Pustkowi jest faktyczne uczucie przeżywania epickiej przygody i świetny feeling postapokaliptyczych klimatów - widać, ze twórcy to ludzie zaznajomieni z postapokalipsą i znający się na rzeczy.

Mechanikę gry należy pochwalić przede wszystkim za aktywizacje wszystkich graczy i wprowadzenie genialnej postaci Padliniarza - swoistego "złego ducha pustkowi", który kieruję zagrożeniami i przeprowadza walkę z poszczególnymi bohaterami. Takie rozwiązanie wielokrotnie zwiększa interakcje między graczami i sprawia, że nie walczymy już tutaj tylko z samą grą, ale także żywym przeciwnikiem wcielającym się w rolę zagrożeń.

Aby skutecznie walczyć z niebezpieczeństwami nasi rycerze będą potrzebowali najróżniejszego wyposażania, a przede wszystkim dobrej broni. Karty przedmiotów tworzą w Rycerzach Pustkowi potężna ponad stu-kartową talie, w której sprzęt jest podzielony na cztery klasy ze względu na jego wartość. Zielone przedmioty są najpopularniejsze i nie stanowią zbyt wartościowej zdobyczy, żółte składają się się na swoistą klasę średnią i są już znacznie trudniejsze do znalezienia, czerwone zaś to przedmioty rzadkie - bardzo użyteczne i niezwykle cenne. Oprócz tego istnieje także unikalna klasa mistrzowskich przedmiotów niebieskich, które są prawdziwymi skarbami, a ich pozyskanie jest ogromnym wyzwaniem.


Ogromna ilość przedmiotów ucieszy każdego fana gier RPG.

Czas przejść do jednego z najważniejszych elementów rozgrywki czyli walki. Starcia możemy toczyć na bliskim, średnim lub dalekim zasięgu, a każdy z nich ma swoje unikalne zasady dotyczące inicjatywy i sprawia, że różne rodzaje broni sprawdzają się na konkretnym dystansie w całkowicie odmienny sposób.


Najważniejszy wpływ na przebieg walki mają karty zasięgu i walki...


Na wynik walki oprócz zasięgu, statystyk postaci, niesionych przedmiotów oraz zwykłych rzutów kośćmi wpływ ma także odpowiedni dobór kart walki, które warunkują postępowanie naszej postaci w trakcie każdego z trzech etapów starcia. Do wyboru oprócz zwykłego ataku i obrony mamy także m.in. przygotowanie, serie czy zmianę zasięgu.

Głównym elementem wprowadzającym niepewność co do rezultatu potyczki są zaś karty farta - potężne w działaniu karty akcji, które wystawiamy przed, w trakcie lub po walce.


...choć dobrze użyta karta farta może całkowicie odwrócić losy starcia!

Kolejnym fantastycznym elementem jeśli chodzi o walki jest realistyczny system przewagi, który sprawia iż większość walk może zostać rozstrzygnięta bez faktycznej eksterminacji przeciwnika, który po prostu wycofuję się pod naporem drugiej strony. Gdyby jednak w trakcie rozgrywki nasze punkty spadły do zera, to nasza postać uznawana jest za nieprzytomną, a inni gracze w trakcie swojego ruchu mogą nie tylko nas ocucić, ale także okraść!





Walka w Rycerzach Pustkowi kryję w sobie odpowiednią dozę dynamiki, ale także i odpowiedniego planowania. Mimo rozbudowanych możliwości taktycznych, starcia toczą się dość sprawnie.


Rycerze Pustkowi to także gra posiadająca ogromny potencjał rozwojowy, który wręcz musi się ujawnić w postaci dodatkowych rozszerzeń! Na szczęście twórcy już nieoficjalnie zapowiedzieli pierwsze dodatki zamieszczając w instrukcji liczne odwołania do elementów, które zostaną dodane w rozszerzeniach, czy poprzez obecność trzech typów przedmiotów, które "sygnalizują" nam ich tematykę. Mowie tutaj o kartach sprzętu należących do kategorii wszczep, mutacja oraz tuning.


Jak potwierdzili już sami twórcy, to właśnie te trzy niepozorne przedmioty będą punktem odniesienia dla kolejnych rozszerzeń gry.

Dodatek związany ze wszczepami, będzie się skupiał na korporacji Cerbero i oprócz modyfikacji ciała naszych rycerzy będzie zawierał najprawdopodobniej także dodatkowe elementy związane z szeroko pojętą robotyką. Kolejne rozszerzenie skupi się na mutacjach, które będą mogły dotknąć naszych bohaterów, wprowadzi także najprawdopodobniej do rozgrywki nowe postaci mutantów. Ostatnie z obecnie zasygnalizowanych rozszerzeń pozwoli zaś na modyfikacje samochodów i ponoć wprowadzi nawet zasady walki pojazdów!

Przyszłość gry plasuję się jak najbardziej pozytywnie!

------------------------------------------------

Podsumowanie

Rycerze Pustkowi to jedna z najlepszych gier przygodowych z jakimi miałem dotychczas do czynienia i absolutne arcydzieło jeżeli chodzi o dostosowanie do klimatów postapo. Unikalny klimat, charakterystyczne postaci oraz dynamiczna walka to największe zalety tej produkcji!


Tomek Depczyński



Prezentacja rozgrywki od twórców:





Wideorecenzja tytułu:





      Plusy:
     + Profesjonalne wykonanie komponentów
     + Pokaźna liczba rycerzy dostępnych do wyboru
     + Duża ilość znaczników i żetonów
     + Klimatyczne karty postaci i ekrany zarządzania zasobami
     + System indywidualnych zleceń
     + Duża ilość kart sprzętu
     + Dynamiczne tworzenie planszy z pomocą klimatycznych heksów
     + Genialna koncepcja postaci Padliniarza
     + Faktyczne uczucie odbywania przygody
     + Dostęp do figurek reprezentujących postaci z gry
      + Dynamiczna i zaawansowana mechanicznie walka
      + Zapowiedzi kolejnych, interesujących rozszerzeń


   Minusy:
     - Aby rozgrywki się nie nudziły przydałaby się większa ilość kart pustkowi, jednak tę kwestię mogą łatwo rozwiązać przyszłe rozszerzenia
     - Jeden arkusz pomocy nie wystarcza dla wszystkich graczy


   Sedno klimatu: Dynamiczna walka, ciekawe lokacje.



Radioaktywny Ranking! 
Jak oceniasz Rycerzy Pustkowi?



 



Podobał Ci się artykuł? Daj nam o tym znać!

0 komentarze:

Publikowanie komentarza